lördag 16 juni 2012

Pizzadeg recept

Hej och hallå. Ja det känns inte riktigt som om det är
sommarlov. Och enligt min bok är det ju bara lördag.
För mig börjar sommarlovet på måndag... Nja kanske 
inte riktigt. För då blir det upp och jobba. Just nu känns
det bara jobbigt. Men det är ju en söndag emellan.

Idag till middag åt jag och min lillasyster hemgjord
pizza. Mums. Och eftersom jag inte har någonting 
bättre för mig så ger jag er receptet =)


Ingredienser: 4 pizzor
25g färsk jäst
1 dl fingervarmt vatten
ca 10 dl mjöl
20g salt
1 msk olivolja
3 dl vatten

Lös upp jäst med en nypa socker i 1 dl vatten och låt stå ca 10 min. Blanda mjöl, salt och olivolja och tillsätt jästblandningen. Tillsätt 3 dl vatten och knåda tills smidig för hand, eller i maskin. Låt jäsa ca 1-1½ tim till dubbel storlek. När degen jäst klart ta upp på bakbord och dela i fyra delar som du gör till bollar och låter jäsa ca 1 tim. Forma varje boll till en pizzabotten. Lägg på fyllning och grädda i 200g C ugn ca 15 min.

Bakade bröd oxå ^^




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar