tisdag 24 september 2013

Är inte alla människor?

Igår så läste jag om polisen som hade fört register och kartlagt Romer. Sociala medier blev bombade av åsikter om saken (i alla fall för mig...). Många var mot men många var äver för detta med att registrera folkslag. Det jag inte kan förstå är hur det kan vara okej att kategorisera, märka och föra in folk i register endast på grund av deras ursprung. Människan förlorar sig själv som en individ och blir istället en del av en grupp som klassas anorlunda. Förstår du hur jag tänker? Jag borde inte men gör det ändå, jag tänker dra parallel till Andra Världskriget. Då registrerade man Judar och inte bara dem, endast på grund av en sak som inte borde spela någon roll. Vad hände med friheten som en individ? För i slutändan så är vi alla människor. Eller, är det bara jag som fått någonting om bakfoten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar