söndag 25 september 2011

Schizofreni och Multiple Personality Disorder...

Jag är just nu väldigt fascinerad av Schizofreni och MPD. Jag börjar faktiskt förstå vad skillnaden är mellan dessa två psykiska sjukdomar. Även om det är väldigt fascinerande tycker jag även att det är lite skrämmande...


Schizofreni: Dom som lider av svår schizofreni har ofta problem med verklighetsuppfattningen. Typiska symtom hos en person som lider av obehandlad schizofreni är gravt desorganiserat tänkande, har vanföreställningar, hallucinationer och lider ofta också av paranoia. Dom hör röster sitt huvud som pratar med dom och pratar om dom. Schizofreni uppkommer ofta av att personen i fråga mår dåligt och/eller känner sig annorlunda...








Jag säger inte att detta är rätt men detta är vad jag har fått fram och fått reda på om just schizofreni...


Multiple Personality Disorder/Dissociativ identitetsstörning: 
Personer som lider av detta har ofta varit med om någonting hemskt som liten eller ung och skyddat sig genom
att skapa en ny personlighet för att sedan kunna vakna upp som sig själv igen utan att behöva veta vad som hänt. Varje personlighet (kallade alteregon) har ett eget sätt att prata, tänka och uppfatta sin omgivning...
Just detta tycker jag är lite skrämmande. Jag hittade en väldigt intressant dokumentär om just MPD som fick mig förstå lite mer. Många säger att det inte finns något som kluvna personligheter men jag tror faktiskt att det gör det...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar